17.8.06

Sikhisme og utskeielser.
Da Softtag er veldig opptatt med skriving og andre utskeielser kan dere kjære lesere oppdatere deres kunnskap om Sikhisme imens. Det er noe helt annet en Islam, noe enkelte uopplyste folk tror fordi sikher går med turban. Noen av dem ble skutt på gata rett etter 11 september terroren i USA.



Sikhismens begynnelse

Hvis du noen gang vil komme til å besøke et Sikh hjem hvor hen det skal være i verden vil du mest sannsynlig komme til å se en mengde med bilder på veggene i de fleste rommene. De vil antagelig være på samme størrelse som noen av de som er å se i gurdwaraen, eller de vil være mye mindre. Nesten helt sikkert er at et av dem vil være av en mann som bærer en turban, med sitt lange hvite skjegg som framhever et mildt uttrykk. Dette er Guru Nanak, grunnleggeren av Sikh religionen. Det er selvsagt ingen som vet akkurat hvordan han så ut. Til felles med andre store religiøse forkynnere fra fortiden, som Buddha, Jesus eller Muhammed så er det deres budskap som teller og ikke deres fysiske utseende. Nanak ble født i det nordlige området av India som heter Punjab for litt over fem hundre år siden, i 1469.

Den store invasjonen med den Mughalske leder Babur ligger fremdeles femti år fram i tid, men muslimer hadde allerede rykket inn og bosatt seg i Punjab i løpet av århundrer før Nanaks fødsel. Hans far, Kalu, var ansatt som landsby regnskapsfører av en lokal landeier, den muslimske Rai Bular. Landsbyen Talvadi må ha vært som mange andre landsbyer i regionen, befolket av hovedsakelig hinduer, men med det meste av rikdommen og makten i muslimske hender. Biografisk kunnskap om Guru Nanak er begrenset til et antall samlinger som blir kalt janam sakhis. Formålet med disse var å skape og opprettholde tro, og ikke primært å gi historisk informasjon. Faktumet er at Guru Nanak og hans etterfølgere med jevne mellomrom ledet deres etterfølgere vekk fra hengivelsen mot dem selv for heller å stole på de åndelige frigjørende ordene som de framførte, som er inkludert i sidene i Sikhenes skrifter.


Var Nanak en hindu?

Det helt klare svaret på dette må være ”ja”, men det er ikke en Sikhs svar. Sikhene vil peke på historiene rundt hans fødsel og tidlige barndom, som den som beskriver da hans horoskop ble satt opp av familiepresten, Pandit Hardyal, som sa:

Både hinduer og muslimer vil gi ham aktelse. Hans navn vil bli gyldig på jorda som i himmelen. Havet vil gi etter for ham, så vil også jorda og skyene. Han vil dyrke og vedkjenne kun den ene formløse Herre, og lære andre og gjøre slik.

Barnets åndelige egenskaper vant anerkjennelse blant både hinduer og muslimer. En forbipasserende hindu ville uoppfordret si, ” Stor er Gobind herren! Slik et lite barn og ennå snakke så vinnende. Hans ord er like perfekt som hans skjønnet. Han er et bilde av Gud selv! Og hvis en muslim så ham ville han uttrykke med like stor entusiasme, ” Herlig er skapelsen, nådige Mester! Så vakkert et barn, så høflig hans tale! Å snakke med han er en slik tilfredsstillelse. Han er en forfinet velsignet av selveste Allah.

Da han var noen år eldre, men ennå et barn, kom tiden da Nanak skulle bli investert med den hellige tråd, for hans familie tilhørte til en av de høyeste hindu kaster. Han spurte presten om han hadde egenskapen til å gi ham en tråd som ikke blir slitt, en bestandig og åndelig gave. Dette måtte presten innrømme at han ikke hadde egenskap til.

Nanak fortsatte å være en vanskelig ung mann i sin families øyne, ennå hans åndelige egenskaper var anerkjent og skattet av andre. Han fulgte sin far og ble regnskapsfører, som var datidens tradisjon, men han viste liten evne i den retningen. ”Tera” (tretten) er et lykketall for sikher, (selv om, lik andre mennesker som tror på Gud, burde lykke ikke ha noen plass i deres tenkning). ”Tera” betyr også ”din hengivne”. For Nanak er det snakk om hans hengivenhet til Gud, ”jeg er din hengivne”. I sitt regnskap kunne han ikke gå videre, men bega seg inn dyp meditasjon.

Tilslutt sendte hans fortvilte foreldre ham bort for å bo hos Nanaki, hans gifte søster i Sultanpur. Hennes mann Jai Ram skaffet ham en regnskapsjobb i den muslimske nawabs kornhandel. En dag, da han var i Sultanpur kom ikke Nanak tilbake fra sitt rensende morgenbad i den nærliggende elven Bein. Tre dager seinere kom han tilbake til landsbyen. Under denne tiden hadde han vært i kontakt med den Høyeste Skapning.


Softtag