17.11.05

Korrupsjon og numerologi.


En dag etter jobb denne sommeren gikk jeg av t-banen på Nationaltheatret. Jeg satt meg ned på en benk utenfor. Det gikk ikke lang tid før en ukjent sidemann på benken spør om jeg kan ringe ham. "Ja, det kan jeg vel." "Fint" sier han... "Da kan jeg høre om det ringer." Han får mitt nummer og ringer meg, sånn at jeg kan ringe ham. Han husket ikke sitt eget nummer sier han. Jeg taster inn nummeret hans og det ringer på andre forsøk, etter at han fikk innstilt telefonen riktig.

Glad og fornøyd over at mobilen ringer forteller han meg at hele samfunnet er gjennomkorrupt. Politkken, næringslivet, media.., hele pakka. Etter litt diskusjon fram og tilbake blir jeg enig med ham i at noe korrupsjon er det vel her og der. Men at hele pakka er råtten kunne han ikke få meg overbevist om. Han hadde god grunn til å være skeptisk til systemet. Han hadde blit frattat sin datter. Med systemets hjelp hadde moren klart å beholde datteren og alle rettigher. Han hadde ingen rettigheter igjen. Nå var han arbeidsløs og på jakt etter bolig i Oslo.

Etter å ha sittet våken og alene på en benk i en park en hel natt var han tydelig glad for a ha noen å snakke med. Han sier at jeg må være en syver.
"Hva, en syver?", sier jeg . "Jeg tror at i følge numerologien må du ha en syver i deg"
Han tar fram noen ark, spør hva jeg heter og når jeg er født. Etter litt regning finner han tallene mine. Deriblant sju . Til min store forbauselse, etter analyse av mine tall, forteller ham meg om meg selv! Hvordan kunne han vite detaljer om min helse, og at jeg kjenner mange kjendiser, he he. (Vel, jeg kjente Mette Marit en gang.)
Han husket ikke sitt eget telefonnummer. Jeg antar at hans egne tall var uheldige.

Softtag

No comments: